fredag, december 02, 2005

Den årlige julebagning

Så er den årlige julebagning "overstået".
Vi er så heldige, at have nogle nisser, der hvert år laver en stor portion dej til os - pludselig en morgen står den klar i køleskabet og så skal der bages ! Sådan har det været i omkring 14 år ( fra ældste barn var et par år gammel ).
Mormor kommer og deltager - nu, hvor begge børn går i skole, starter vi så snart de kommer hjem.
Så bliver der bagt i et par timer - vi er som regel klar til at pynte kagerne med glasur, når faderen i huset kommer hjem fra arbejde.
Og ALLE kager skal pyntes - ikke noget med at springe nogle af dem over !!
Her er et udsnit af dagens produktion :



Det skulle være nok til at dække familiens småkagebehov i december måned !! Og til at give væk af ....

Efter 5 timers intens kage-bagning/pyntning tog jeg lige ½ times tid ved rokken - efter mit første garn af rå-uld har jeg nu kastet mig over karteflor - det går derudad - i perioder begejstres jeg endda over rokkens rytmiske lyde.

Nu er det tid til en kop varm Chai - har hidtil selv lavet krydderi/the-blanding, men nu har jeg lige forsøgt mig med en færdigkøbt blanding fra Brugsen ( Søstrene Grene har den vist også). Den smager ganske udemærket.

Aftenen skal afsluttes med at læse en bog færdig - Drømmenes år af Gloria Goldreich. Serie i to bind - man følger 4 veninder gennem 3 årtier. Handlingen foregår i USA/ Israel. Jeg labber den i mig som god godnat-læsning.

Kærlig hilsen Dorte

8 kommentarer:

  1. Send lige de nisser denne vej, ik'?
    Hold da op en produktion, og hvor er der mange.....Jeg er imponeret over, I har tålmodighed til at pynte dem alle.

    God appetit.

    KG Tina

    SvarSlet
  2. Jeg er helt sikker på, at de nisser hellere vil en tur over Atlanten og arbejde i mit køkken, ikke?

    Ulla

    SvarSlet
  3. 'Et udsnit' - Wauw, hvor er i flittige og hvor ser de fantastisk hyggelige ud :-)

    Jeanette

    SvarSlet
  4. Ja, jeg vidste, at det var ved at være tid! Jeg kigger gerne forbi til en kop te og en småkage, min kære veninde.

    SvarSlet
  5. uhada hvor har i bagt meget, jeg er ikke spor misunderlig *G*

    SvarSlet
  6. Novra, så mange, og alle er pyntet! De må være rigtigt gode, når I orker at lave så mange!Kunne man lokke opskriften ud af dig? Vores blev ret hårde, de kaldes nu for hundekiksene....

    kh Linda

    SvarSlet
  7. Holy moses, Dorte - det er dælme da mange kager! Og jeg spotter en Asger iblandt....
    De ser bare noget så lækre ud!!
    KH Britt

    SvarSlet
  8. *tørrer tastatur af* Beklager, men mundvandet ville ikke blive indenbords...hvor ser jeres kagebord bare godt ud :o)

    Bon appetit

    Knus fra Randi

    SvarSlet