søndag, juli 28, 2013

Grydelapper

Jeg strikker stadig på mit restetæppe  - jeg har lige haft de med på to ugers ferie, så der røg nogle ekstra striber på. Det måler mu 2 meter i længden og 95 cm i bredden (striberne går på den lange led af tæppet).
Jeg regner med at det skal være mindst 120 cm bredt, så der skal strikkes videre ....

På min ferie trængte jeg en gang i mellem til lidt afveksling fra striberne - det blev til flere små projekter.
Bl.a. hæklede jeg et par grydelapper - dels fordi der manglede et par i den hytte vi var i og dels fordi det er et hurtigt lille projekt, som jeg kunne lave uden at have en opskrift med:


De er hæklet med to tråde - så vidt jeg husker er det Søstrene Grenes bomuldsgarn.
Jeg har hæklet med nål nr 3, så det er blevet nogle dejlig faste grydelapper.

Yderste kant ( havde på sidste omgang inden kanten 108 fm): * 6 fm, 3 lm, en fm i første lm *  (gentag fra * til * hele vejen rundt)

Hvis "tutterne" på kanten skal være med samme mellemrum hele vejen rundt, så skal antalet af fastmasker mellem "tutterne" gå op i antallet af fastmasker på sidste række; 108 : 6 giver 18 "tutter"


2 kommentarer:

  1. Sikke nogle flotte grydelapper,håber da de kom i kufferten hjem igen ?,det er også et stort arbejde med det tæppe,og nok også efterhånden tungt-og varmt at sidde med :))

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, jo - de hænger i mit eget køkken nu.
      :-)

      Slet