søndag, januar 09, 2005

Pagode-hue og Candyfloss-tørklæde


Hm .... jeg fik overhovedet ikke syet patchwork som planlagt sidst jeg skrev.
Min veninde, Hanne, kom med bogen "Hotte Huer" og så kan det nok være vi fik gang i hæklenålene !
Samme aften inden midnat havde jeg hue på hovedet.
Den er hæklet i lutter restegarn - selve huen i 2-3 tråde bomuldsgarn - pynterækkerne i en mohair/uld-blanding. ( Dejligt at have et stort lager af restegarn .....)
Næste dag ville jeg dekorere den - startede med en bølgegang syet i kædesting, men det blev fluks pillet op ..... huen lignede pludselig en konditorkage.
Nu overvejer jeg lidt tilfældigt broderi med en blå metaltråd. Indtil videre bruger jeg den som den er.
Det bliver absolut ikke sidste gang jeg hækler sådan en - det var sjovt.




Da jeg ledte efter restegarn til pagode-huen, dukkede der et bundt garn op, som jeg ikke kan mindes nogensinde at have set .... jeg har i hvert fald ikke købt det selv ...
Umiddelbart synes jeg ikke specielt godt om dette pastelfarvede mohair-agtige garn, men min datter synes det er sejt, så hun får et tørklæde af det.
Jeg strikker i et luftigt mønster på pinde 9 - meget enkel opskrift :
Slå 32 masker op - strik 2 pinde ret.
Begynd pinden med 2 masker ret * 2 vrang sammen, slå om* (gentag fra * til *) , slut af med 2 masker ret.
Slut af med 2 pinde ret.

Har set det strikket i mohair fra stof2000, hvor der bliver et pænt tørklæde ud af et nøgle garn ( 50 gram) til 39.95 ....
Mit garn er noget tykkere, så jeg kommer nok til at bruge 100 gram.

Hej fra Dorte

2 kommentarer:

  1. Wauv, for en smart hue, du har kreeret, Dorte!:-)
    Og tørklædet er rigtigt piget - hotteste mode til unge piger af år 2005.
    Ang. patchwork - så har jeg lige solgt ALT mit patchworkstof (omkring 150 meter var mit lager!!), for jeg gider KUN strikke. Og hvis lysten kommer igen til at sy, så vil jeg sikkert alligevel have nyt stof, tror jeg!:-)
    KH-Marianne

    SvarSlet
  2. Davs du Dottelot!
    Er jeg nu igennem?

    SvarSlet